Dyski przenośne stały się dla wielu naszych klientów czymś w rodzaju miejsca na kopie zapasowe. Jako że wielu z nich często myli pojęcie kopii zapasowej z przechowywaniem danych na dysku przenośnym ( czyli takim dysku, który podłączamy do laptopa przez złącze USB) postaramy się wyjaśnić ten temat na przykładzie ostatniego zlecenia jakie trafiło do działu odzyskiwania danych All Data Recovery.

Klient dostarczył do odzyskania danych dysk USB WD Elements SE. Są to dość tanie i wydajne dyski w technologii SMR z szyfrowaniem wewnętrznym danych. Klient wstając od stołu, przy którym pracował, szarpnął za kabel USB i dysk spadł na podłogę. Wynikiem tej niefortunnej sytuacji było zablokowanie głowic na talerzach dysku, co objawia się tym, że dysk nie może rozkręcić talerzy i wydaje cykliczne popiskiwanie.

Na szczęście klient szybko rozłączył dysk od zasilania i dostarczył go do laboratorium odzyskiwania danych w celu weryfikacji uszkodzeń i wyceny kosztów usługi. Wiele osób w takiej sytuacji próbuje podłączać uszkodzony dysk do różnych komputerów co często powoduje zerwanie głowic i porysowanie talerzy, a w konsekwencji brak możliwość odzyskania danych.

Dysk ten, jak już wspomnieliśmy posiada wewnętrzne szyfrowanie co utrudnia proces odzyskania danych, ale aby tego było mało posiada również bardzo wrażliwy firmware, który nawet przy niewielkich uszkodzeniach czy błędach odczytu może prowadzić do tego, że mimo iż dysk się zgłasza z pojemnością nie widać na nim żadnych danych. Aby ograniczyć możliwość komplikacji wynikających z uszkodzeń oprogramowania wewnętrznego, zaraz po odblokowaniu talerzy technicy przystąpili do zabezpieczenia kopii zapasowej modułów firmware-u odpowiedzialnych za dostęp do danych. Jako że głowice dysku nie czytały już z pełną sprawnością musieli przeprowadzić częściową regenerację oprogramowania wewnętrznego i dopiero po tych operacjach udało się uzyskać dostęp do danych klienta.

W teorii odzyskiwanie danych z dysku jest proste i łatwe, w internecie można znaleźć wiele filmików jak to w kilka minut można odzyskać dane z uszkodzonego dysku. Niestety w praktyce wygląda to zupełnie inaczej i często najmniejszy błąd lub zaniechanie pewnych działań może spowodować dodatkowe problemy. W tym przypadku wszystko zakończyło się sukcesem i klient odzyskał swoje pliki, ale nie zawsze tak jest.

Ponieważ odzyskiwanie danych nie należy do tanich i prostych usług warto często robić kopie zapasowe. Należy tu jednak wyraźnie zaznaczyć, że kopia zapasowa nie polega na tym, że trzymamy dane na dysku zewnętrznym czy na pendrive lub nawet serwerze NAS, a trzymamy tam zduplikowane dane, które dodatkowo mamy na innym urządzeniu. Niestety klienci często mylą te pojęcia, co w przypadku awarii dysku lub innego urządzenia, sprawia że nie mamy w ogóle danych na których nam zależy.

W ten sposób wiele osób traci zdjęcia, dokumenty, filmy, a nawet prace magisterskie, doktoraty czy bardzo cenne dane księgowe lub inne niezbędne pliki. Zwracamy więc szczególną uwagę na to, aby kopie zapasowe wykonywać cyklicznie i aby były to faktycznie skopiowane dane w dwóch lub nawet większej ilości miejsc. 

W przypadku problemów zapraszamy do kontaktu z All Data Recovery w Warszawie.